Sjuksköterskor - läkarnas osynliga IT-support
Vad gör vårdens IT-system med sjuksköterskornas jobb? Om det handlar ny forskning som kan bidra till bättre arbetsmiljö.
Den digitala arbetsmiljön är de delar av arbetet som rör digitala program och system.
Digitaliseringen påverkar stora delar av våra liv, inte minst vår arbetsmiljö. Det finns idag en uppsjö av digitala system för allt fler arbetsuppgifter i många verksamheter. Därför är det bra att prata om den digitala arbetsmiljön på samma vis som vi pratar om andra delar av arbetsmiljön.
Arbetsmiljön kan delas in i tre olika kategorier:
Handlar om exempelvis:
Handlar exempelvis om:
Handlar till exempel om:
Digital arbetsmiljö innefattar all teknik och digitala system på arbetsplatsen. Det kan vara allt från fjärrkontrollen i konferensrummet till företagets ekonomisystem.
I takt med digitaliseringen har arbetsmiljöproblemen ändrat karaktär. Många tunga och fysiska arbetsuppgifter har ersatts av digitala system. Vilket har gjort arbetsmiljön bättre och säkrare. Däremot kan digitala system orsaka kognitiva arbetsmiljöproblem, där människans förmåga och kunskaper inte kommer till sin rätt.
De olika delarna av arbetsmiljön överlappar varandra och vissa arbetsmiljöproblem kan uppstå i det mötet.
I en bra digital arbetsmiljö bidrar de digitala systemen till en effektiv verksamhet och underlättar för medarbetarna. God användbarhet innebär att de digitala systemen är anpassade till människorna som ska använda dem, och anpassade efter verksamhetens behov. I en bra digital arbetsmiljö fungerar tekniken väl.
God användbarhet innebär att systemen är
Bristande användbarhet innebär att det är
De digitala systemen är stöttande om de
De digitala systemen brister i stöd om de
När tekniken fungerar är den
När tekniken strular
Om den digitala arbetsmiljön har brister kan vi påverkas negativt på flera sätt.
Belastningar på hjärnan och tänkandet kallas kognitiva belastningar. Den här typen av belastning är typisk inom digital arbetsmiljö. Digitala system som inte fungerar kan orsaka avbrott i tankebanan, stress och frustration eller rädsla för att göra fel. I värsta fall kan det leda till att medarbetarna känner sig otillräckliga.
Här finns exempel på belastningar av olika slag som kan uppstå i den digitala arbetsmiljön.
Vi påverkas alltså både kognitivt, socialt och fysiskt av de digitala systemen och om påverkan upplevs som negativ blir det totalt sett en belastning för individen. Varje enskild påverkan behöver inte vara ett problem men när den totala belastningen blir för stor i kombination med för liten möjlighet till återhämtning kan det skapa både trötthet, frustration och stress. Det går alltså inte att titta på en isolerad händelse eller ett isolerat system. Omgivningen och andra livshändelser spelar också roll. En viktig del är hur dagen eller veckan i sin helhet ser ut.
Om det finns tid för återhämtning kan belastningen vara ganska hög vissa perioder utan att det blir ett problem.
Krav är en naturlig del av arbetet och är i sig inte skadligt. Krav kan vara både stimulerande och positiva och bidra till att skapa mening i arbetet. Men om kraven överstiger de resurser som finns, så ökar risken för ohälsa och stress. Därför är det viktigt att de digitala systemen ger stöd och inte uppfattas som en belastning i arbetet.
Möt kraven som finns i arbetet med rätt resurser. Resurser likställs ofta med bemanning och ekonomi, men handlar också om digitala verktyg. För att få kontroll kan utbildning i de digitala systemen vara en väg fram, och socialt stöd i det här sammanhanget handlar exempelvis om att ha kollegor att fråga, en bra support att ringa till. Om det finns tillräckliga resurser kan de fungera som ett slags buffert om arbetsbelastningen ökar under en period.
För att människor ska må bra behöver de kunna påverka sin arbetssituation. Det kan betyda kontroll över hur arbetet ska utföras, när det ska utföras, var och i vilken ordning det ska utföras. Känslan att ha kontroll minskar osäkerhet.
Att veta vem som ansvarar för vilket område underlättar när en fråga uppstår. Det kan se olika ut på olika arbetsplatser. Här finns tips på vem ni kan vända er till i olika frågor inom den digitala arbetsmiljön.
Här finns exempel på delar från Arbetsmiljölagen som går att tillämpa på den digitala arbetsmiljön. Det finns även stöd att hämta i två olika föreskrifter som berör den digitala arbetsmiljön.
Exempel ur Arbetsmiljölagen:
De som tillhandahåller tekniska anordningar har ett ansvar för att anordningarna inte ska skapa ohälsa, det vill säga erbjuder betryggande säkerhet mot ohälsa och olycksfall (3 kap 8 § AML).
Arbetstagaren ska ges möjlighet att medverka i utformningen av sin egen arbetssituation samt i förändrings- och utvecklingsarbete som rör hens eget arbete (2 kap. 1 § AML).
Arbetsmiljön ska vara tillfredsställande med hänsyn till arbetets natur och den sociala, samt tekniska utvecklingen i samhället (2 kap. 1 § AML).
Exempel ur Användning av bildskärmar, AFS 2023:11, 3 kap
Programvara och system är lämpligt utformade med hänsyn till arbetsuppgiftens krav och användarens förutsättningar och behov (7 § Programvara och system).
Programvaran är lätt att använda och kan anpassas till användarens kunskaper och erfarenheter, (7 § Programvara och system).
Systemen visar information i ett format och i en takt, som är anpassade till användaren.(7 § Programvara och system).
Exempel ur Organisatorisk och social arbetsmiljö AFS 2023:2, 2 kap
Arbetsgivaren bör försäkra sig om att den teknik som används är utformad för och anpassad till det arbete som ska utföras.
Arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att motverka att arbetsuppgifter och arbetssituationer som är starkt psykiskt påfrestande leder till ohälsa hos arbetstagarna. (§8).
Undersök er digitala arbetsmiljö med hjälp av skyddsronder. Det är första steget för att minska IT-strulet och öka arbetsglädjen.
Här finns artiklar om hur andra har arbetat med den digitala arbetsmiljön. Kanske är det något som kan ge er inspiration?
Vad gör vårdens IT-system med sjuksköterskornas jobb? Om det handlar ny forskning som kan bidra till bättre arbetsmiljö.
Var går gränsen mellan arbete och fritid? Behöver det ens finnas en sådan gräns? Och hur kan arbetskamrater och chefer hjälpas åt så att alla mår bra även om de har olika gränser? Arbetslivsforskaren Kristina Palm har tips som bygger på pågående forskning.