Sjuksköterskor - läkarnas osynliga IT-support
Vad gör vårdens IT-system med sjuksköterskornas jobb? Om det handlar ny forskning som kan bidra till bättre arbetsmiljö.
Den digitala arbetsmiljön kan delas in i tre områden. För att få en välfungerande digital arbetsmiljö måste alla områden fungera.
Digitala system införs för att göra arbetet enklare och spara tid. I många fall bidrar de till just det, men inte alltid. För att synliggöra olika perspektiv på hur de digitala systemen fungerar, kan verksamheten utvärdera deras påverkan på arbetsmiljön genom att utgå från tre områden:
God användbarhet innebär att de digitala systemen är anpassade till människorna som ska använda dem, och till de verkliga arbetsuppgifterna.
Systemen är lätta att förstå och hantera. Införande, utbildning och support är anpassade till hur människor fungerar.
I en god digital arbetsmiljö är de digitala systemen ett tydligt stöd för verksamheten.
Digitala system kan skapa flexibilitet, göra krångliga jobb enklare, eller kanske helt automatisera tidskrävande uppgifter. De bidrar till bättre kvalitet och en ökad effektivitet i arbetet.
Den goda digitala arbetsmiljön har fungerande teknik av bra kvalitet.
De digitala systemen fungerar, tekniken kraschar inte, den är snabb, säker och stabil.
De tre områdena hänger ihop och behöver fungera. Ett digitalt system kan vara tekniskt stabilt, men designat på ett sätt som gör det svårt att använda. Ett annat kan vara lätt att använda, men ha tekniska brister. Ytterligare ett kan vara både användbart och fungera väl tekniskt, men upplevas som en extra uppgift snarare än ett stöd i arbetet.
För att den digitala arbetsmiljön ska vara god behöver alla tre områden fungera.
Undersök er digitala arbetsmiljö med hjälp av skyddsronder. Det är första steget för att minska IT-strulet och öka arbetsglädjen.
Läs artiklar om hur andra har arbetat med den digitala arbetsmiljön. Kanske är det något som kan ge er inspiration?
Vad gör vårdens IT-system med sjuksköterskornas jobb? Om det handlar ny forskning som kan bidra till bättre arbetsmiljö.
Var går gränsen mellan arbete och fritid? Behöver det ens finnas en sådan gräns? Och hur kan arbetskamrater och chefer hjälpas åt så att alla mår bra även om de har olika gränser? Arbetslivsforskaren Kristina Palm har tips som bygger på pågående forskning.